متن کامل جوابیه ارسال شده توسط جمعیت امام علی به روزنامه کیهان

گرچه این اولین بار نیست که روزنامه کیهان تهمت‌هایی نثار جمعیت امام علی(ع) و شارمین میمندی‌نژاد می‌نماید، تاکنون لزومی به پاسخگویی به اتهامات درج شده ندیده بودیم. چرا که در بسیاری موارد تناقضات و پایه‌های استدلالی سست نگارنده(گان)، خود، پاسخی بر بی اساس بودن مطالب بوده است. لیکن با توجه به ادامه این رویه و رشد روزافزون اتهامات و نیز این موضوع که  برخی، عدم پاسخگویی و سکوت  این جمعیت را حمل بر نداشتن پاسخ کرده اند، لازم دیدیم تا پاسخ خود را بر اساس بندهای درج شده در قوانین کشور، انعکاس دهیم. این جوابیه، صرفا در دفاع از حقِ تضییع شده ی جمعیت امام علی(ع) نیست. این متن در دفاع از حقیقت و در تقابل با شیوه ی باطلی که تمام حق جویان عالم و مردمان این آب و خاک را تهدید می‌کند نگاشته شده است.

اولین بخش از مطالب متوجه شخص شارمین میمندی‌نژاد، موسس جمعیت امام علی(ع) است.

اساس استدلال بر این قرار گرفته که پدر ایشان در مقالات و تألیفات‌شان به مطالب و اندیشه‌هایی اشاره داشته‌اند که گویا به مذاق گردانندگان آن رسانه خوش نیامده است. نقد و بررسی آرای مرحوم دکتر محمدحسین میمندی‌نژاد در این مجال نمی‌گنجد. لیکن بیایید فرض کنیم، فرضی محال، که هر آن چه روزنامه کیهان به دکتر میمندی‌نژاد نسبت داده است صحت داشته باشد. آیا این موارد می‌تواند مبنای تخطئه ی یک سازمان مردم نهادِ مستقل از ایشان قرار بگیرد؟ در مرام و مسلک کیهان، این آیه ی کریمه که می‌فرماید « لاتزر وازره وزر اخری – هیچ بار کشنده ای بار گناه دیگری را به دوش نمی‌کشد . انعام ۱۶۴ » جایگاهی دارد؟ نویسنده ی محترم کیهان، پیرو کدام آیین و شیوه ی تفکر است که می‌نگارد « شارمین نیز که همین تفکرات التقاطی را از پدر خود به ارث برده …» . این کدامین عقیده است که در هزاره ی سوم میلادی و چهارده قرن پس از بعثت حضرت ختمی مرتبت  هنوز می‌پندارد تفکر به ارث می‌رسد و وارث را باید به خاطر خطای متوفی مجازات کرد؟

بخش عمده ای از آن چه که روزنامه کیهان به شارمین میمندی‌نژاد نسبت داده، عناوین مجرمانه است. قانون اساسی جمهوری اسلامی به مثابه میثاق ملی ایرانیان و بلند مرتبه ترین سند قانونی کشور، رسیدگی به جرایم را در صلاحیت مراجع دادگستری دانسته است و در اصل بیست و دوم حیثیت و جان و مال افراد را مصون از تعرض دانسته است. نویسنده ی مطلب مذکور اگر به واقع اطلاعی از وقوع جرایم فوق‌الذکر داشت، می‌توانست «این داوری‌ها را به نزد داور اندازد». نه این که بی هیچ سند و مدرکی از اشخاصِ آرمیده در سایه‌ی قانون هتک حیثیت نماید و آن‌ها را متهم به جرایمی چنین شنیع سازد که قلم از پاسخ دادن به آن‌ها نیز شرم دارد.

بهره بردن از برچسب‌های مبهمی نظیر تفکر التقاطی، عرفان‌های نوظهور، انحراف در دین، تفسیر عجیب از دین و نظایر آن بی‌شک در مورد این جمعیت مصداق ندارد. (مگر آنکه این روزنامه روش‌های منحصر به فرد و شناخته‌شده‌ای برای اثبات آن داشته باشد)

جمعیت امام علی(ع) همانطور که از اسم آن بخوبی برمی‎آید سازمانی مردم نهاد مبتنی بر تعالیم دینی و الهی و آموزه‌های عملی حضرت علی (ع) در ایستادگی و حمایت از حقوق محرومان و رنج‌دیدگان است. طرحها و آیین‌های مختلف جمعیت که به تناسب مناسبت‌های مذهبی در سال با کمک مردم متدین اجرا می‌گردد، آیین‌هایی همچون کوچه گردان، طفلان مسلم، کعبه کریمان و… همگی نماد، الگو و تجلی متعالی‌ای از عمل به این تعالیم و نمونه‎های موفقی در تحقق عملی آموزه‌ها و باورهای عمیق مذهبی مردم و جوانان محسوب می‌گردد که در بسیاری موارد، مورد ستایش و تقدیر چهره‌های دینی و ملی کشورمان نیز بوده است. اتلاق عنوانی چون “عرفان نوظهور” برای جریانی که عمدتا از انتزاع و انزوا و درونگرایی‌های بی‌حاصل پرهیز می‌دهد و بیشتر در صدد سوق دادن افراد به سمت حضور و اقدام در بطن جامعه برای کاهش معضلات اجتماعی است، مثل اتلاق شب به روز غیرقابل قبول می‌نماید.

مگر حقیقت دین اسلام چیزی جز قیام برای برپایی قسط و عدل در جامعه و استیفای حقوق مظلومان است؟

حال جریده‌ای مسیر تلاش برای تحقق عدالت اجتماعی که بارها و بارها در قرآن، عصاره و اصالت دین برشمرده شده است، را با لحنی سفسطه آمیز، انحراف از دین می‌نامند، این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کند که نگارنده “چه قرائتی از دین” را مدنظر دارند. خدمت تمام وقت به کودکان حاشیه نشین و آسیب دیده و افراد بی پناه جامعه، طریقه یا ابزاری نیست که جمعیت امام علی(ع) بخواهد به واسطه آن، افراد را به جای دیگری هدایت کند؛ این خدمت، عین هدف است و خود، مقصد ماست.

و یُطعِموُنَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسکیناً و یَتیماً و أسیراً ، إنَّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللَّهِ لا نریدُ مِنکُم جَزاءً و لاشُکُوراً (انسان، ۸ و ۹ )کیهان مدعی است این جرایم در «ترشحات قلمی» شارمین میمندی‌نژاد حادث شده است. چرا، محض سندیت یافتن مطلب و دور شدن این ظن که افتراهایی بی‌پایه و اساس در متن جای گرفته است، به یکی از این نگاشته‌های جرم آلود اشاره نشده است؟ آن که چنین نترس مردمان را متهم می‌سازد و محض رنگین شدن مطلبش از «ترشحات قلمی و گفتاری» سخن می‌گوید، پیرو کدام آیین و تابع کدام قانون است؟

نویسنده مکررا از فریب خوردن مردم از سوی جمعیت امام علی (ع) و موسسش سخن می‌گوید. چه کسی به دنبال فریب مردم است ؟

جمعیتی که قریب به دو دهه بی هیچ چشم‌داشت مادی و به طور کاملا داوطلبانه در محلات حاشیه نشین حضور دارد و حاصل کارش در برابر دیدگان مردم و سازمان‌های مسئول است قصد فریب توده‌های مردم را دارد؟ یا رسانه‌ای که با کلی‌گویی، بدون ذکر حتی یک سند و با بافتن رطب و یابس به هم؛ یک جمعیت را منحرف، کاسب کار و فرقه‌ای ضاله می‌نامد. اتهام‌های کیهان در کدام محکمه، نزد کدام قاضی بی طرف یا در چه سند رسمی اثبات شده است؟ آیا شکست خوردن در دادگاهی که شاکی و قاضی و مدعی‌العمومش شخص نویسنده ی روزنامه کیهان است باید باعث تعجب ما باشد؟

متنی که استدلال‌هایش عبارات بی معنی و دهان پرکنی چون «الهامات شیطانی» و «رابطان انگلستان» است، به خود اجازه می‌دهد تشکیلاتی را با هزاران عضو و سال‌ها سابقه‌ی مشروع، قانونی و خوش‌نام در خدمت رسانی به محرومین؛ فرقه ای ضاله بخواند.

ادعای “توهین به افراد مختلف و در رأس آنها سرمایه‌های عظیم میهن‌مان خانواده‌های شهدا ” نیز گویا با هدف جریحه دار کردن افکار عمومی و بالا بردن روغن داغ ماجرا استفاده شده است. جمعیت امام علی(ع) همواره شرمنده حمایت‌ها و الطاف خانواده بزرگوارانی چون شهید بابایی، شهید همت، شهید باکری،شهید کریمی و … بوده و نعمت حضور آنان را پاس داشته است و برای تمامی کسانی که جان خود را بر کف دست گرفته و از خاک و ناموس میهن  دفاع کرده‌اند، ارزشی ویژه قائل است.

در زمینه ارتباط با حاکمیت، استراتژی جمعیت امام علی(ع) فارغ از این که چه کسی بر مسند نشسته باشد، همواره روشن بوده است. فریاد حق‌طلبی و مطالبه‌گری جمعیت در برابر دردها و داغ‌هایی چون فوت رویا، نوزاد مبتلا به اعتیاد، همواره بلند بوده است. مطالبه‌گری از مسئولین، ارائه گزارش از کف خیابان‌های درد و دود، ارائه مشورت و سعی در ایجاد تغییر در سیاست‌گذاری‌ها و قوانین در حوزه‌های اجتماعی، در چهارچوب وظایف نهادهای مدنی چون جمعیت امام علی(ع) می‌باشد.

در بعد دیگر تهمت‌ها، نویسنده ، فعالیتهای بین المللی جمعیت را نشانه وابستگی جمعیت قلمداد کرده است. شاید بد نباشد دوستان پیش از قلم به دست گرفتن و نوشتن، لحظاتی به مطالعه و تحقیق درباره “مقام مشورتی سازمان ملل”، نحوه اعطا و میزان اختیارات سازمان‌های دارنده‌ی این مقام می‌پرداختند تا با نوشته خود اسباب خنده و مضحکه اصحاب خرد و اندیشه را فراهم ننمایند.

کیهان خود را محق می‌داند کارهایی مانند آموزش کودکان محروم از تحصیل را «فعالیتی حساب شده برای شکل دهی به افکار و تغییر جهت باورهای مذهبی مردم» بداند.

کیهانیان روا می‌دانند آموزش‌های به کودکان حاشیه نشین برای پیشگیری از تجاوزات جنسی را – در حالی که متاسفانه شواهد حاکی از بدل شدن مناطق حاشیه به محیطی امن برای تجاوز به کودکان است – آموزش‌های جنسی مبتنی بر سند ۲۰۳۰ بخوانند و از این تنور داغ نانی برای ضد تبلیغ خود مهیا کنند، اما ما سزاوار نمی‌دانیم از ترس این اتهامات، کودکان محروم و بی گناه حاشیه‌نشین را بی‌دفاع در برابر گرگ‌های متجاوز رها کنیم. کما این که پر قدرت‌تر از دیروز به تمام اقدامات خود برای دفاع از محرومین و حمایت از آن‌ها ادامه خواهیم داد.

در زمینه منابع مالی، این توضیح لازم است که عمده هزینه‌های جمعیت از منابع مردمی – خصوصا طبقه متوسط، فرهنگیان و اقشار دانشگاهی – تأمین می‌شود. کلیه حساب‌ها و درآمدها و هزینه‌های جمعیت امام علی(ع) قابل پیگیری است. جمعیت سازمانی تماما داوطلب محور است. باید گفت فعالیت در جمعیت امام علی(ع) آورده مالی برای اعضای جمعیت در پی ندارد. این جمعیت به لحاظ اعتقاد به اصل استقلال سازمان‌های مردم نهاد و نیز با توجه به حمایت بی‌دریغ مردم به لحاظ مالی و زیر ساختی به هیچ ارگان و نهاد دولتی نیز بین‌المللی وابستگی ندارد.

در پایان ذکر این نکته لازم است که هم اکنون جمعیت امام علی(ع) در زمره سرمایه‌های اجتماعی این آب و خاک است که وسعت فعالیت و خوشنامی خود را مدیون اعتماد و حمایت همیشگی اقشار مختلف مردم می‌داند. به موجب مواد ۶۹۷ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی، تمامیت مقاله یادشده از مصادیق توهین، افترا و نشر اکاذیب محسوب می‌گردد. بازی با آبرو و تهمت زدن به این جریان، به نوعی از بین بردن سرمایه‌های اجتماعی، امید، اعتماد و همبستگی ملی محسوب می‌شود.

حسرت دارترین مردم در روز قیامت ، آن کسی است که سخن از عدالت بگوید و آن را برای مردم توصیف کند، اما خودش به عدالت، رفتار نکند[ امام علی(ع) ].

  1. فاطمه زهرا خانیان left a comment on تیر ۱۲, ۱۳۹۶ at ۲۳:۱۷

    درود
    و هزاران درود بر تک تک شمایانی که مهربانید و بدون چشمداشت مهر میورزید.
    مبلغ ناقابلی هست که می بایست به کودک “یتیمِ نیازمند” تقدیم شود، دورادور گروه شما را می شناسم و از ابتدا اعتماد قلبی یا بهتر است بگویم اعتماد دلی که به جمع شما دارم باعث شد برایتان پیام بگذارم.
    چگونه این مبلغ را به دستان پر مهرتان بسپارم؟

  2. Reza left a comment on تیر ۱۴, ۱۳۹۶ at ۱۶:۴۵

    سلام و دورود بر دست اندر کاران جمعیت محترم و عزیز امام علی (ع)
    ضمن قدر دانی از تلاشهای بی وقفه شما عزیزان در ارتباط با توانمند سازی کودکان سرزمینم و تشکر از گرد آوری و تنظیم جوابیه ، به این نکته اشاره می نمایم که دست اندر کاران محترم روزنامه کیهان اگر دلسوز و غمخوار مسائل دینی و فرهنگی و سیاسی بودند فقط و فقط آمارهای مطروحه در رقابت انتخاباتی را پیگیری می نمودند، هردو جناح اذعان داشتند که آمارهای فقر ، فساد، طلاق و بیکاری و بی سوادی رشد فزاینده ای داشته ، حالا قضاوت با شمای خواننده جمعیتی که سعی می نماید این موارد مذکور بالا را در مناطق حاشیه نشین به حداقل برسانه منحرف است؟؟؟؟؟؟؟

  3. reza left a comment on تیر ۳۰, ۱۳۹۶ at ۲۲:۰۴

    شرم بر کیهان که تنها کارش تهتمت و افترا هست.

    دجالند در لباس مصلحان.

  4. مصطفی left a comment on مرداد ۳, ۱۳۹۶ at ۱۱:۵۲

    اصولا به محک و دهش پور و بنیاد کودک کمک میکردم، دیدم کیهان بهتون حمله کرده مجاب شدم مبلغ ناقابل یکصدهزار تومن تقدیم کردم، امید که هر ماه تکرار کنم

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *